LEARNING DISORDERS

HOW CAN PSYCHOPEDAGOGY HELP IDENTIFY AND TREAT LEARNING DISORDERS SUCH AS DYSLEXIA, DYSCALCULIA, AND DYSORTHOGRAPHY, AND HOW CAN PEDAGOGY BE ADAPTED TO MEET THE NEEDS OF THESE STUDENTS?

Palavras-chave: Learning disorders, Inclusive school, Pedagogical adaptations, School-family partnership, Challenges

Resumo

This article aims to discuss learning disorders, their causes, symptoms, and treatments, as well as the importance of inclusive schools, pedagogical adaptations, emotional and social aspects, partnership between school and family, and the challenges faced in the diagnosis and treatment of these disorders. Through literature review, it was possible to conclude that learning disorders require a multidisciplinary approach, involving professionals from various fields, such as psychologists, psychopedagogists, speech therapists, and educators, considering not only cognitive but also emotional and social aspects. Inclusive schooling and pedagogical adaptations are fundamental to ensure access and permanence of students with learning disorders in the school environment, as well as the partnership between school and family, which should be established from diagnosis to treatment and student follow-up. However, there are still many challenges and limitations in the diagnosis and treatment of learning disorders, such as prejudice, lack of resources, and specialized professionals. Therefore, investment in the training of qualified professionals and public policies aiming to ensure access to quality health and education for all students is necessary.

Biografia do Autor

Rodger Roberto Alves de Sousa, GEBE OPORTUNIDADES

Doutorando em Iridologia Indígena pela Erich Fromm University (2023-2025). Esta encerrando o curso de Licenciatura em Educação Física pela Unifaveni e os cursos de especializações: Docência e Gestão na Educação Básica; Gestão Pública e Logística Empresarial e MBA em Administração Pública pela FacuMinas e a Especialização em Iridologia Avançada pela FACEI - Faculdade Einstein. Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade Alfamérica (2016) e graduação em Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Católica de Brasília (2011). Possui especializações em Psicopedagogia Clínica e Empresarial e MBA em Gestão de Pessoas pela Universidade Católica de Brasília. E Docência no Ensino Superior pela Faculdade Alfamérica (2016). Possui curso Técnico em Segurança do Trabalho pela ETEBRAS (2016). É Fundador do Grupo Social de Empregos - GEBE Oportunidades, desde 2011. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicopedagogia; tutoria; avaliação de trabalhos científicos; tutoria ead.

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Publicado
2023-08-20